Sm5-juna

Uudet kaupunkijunat parantavat merkittävästi pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkustusmukavuutta. Juna on matalalattiaisena helppopääsyinen myös lastenvaunujen, pyörätuolin tai polkupyörän kanssa liikkuville. Myös junan sisällä kulkeminen on helppoa, koska junissa ei ole väliovia eteistilojen ja matkustamon välillä. Vapaat istumapaikat löytyvät avarassa sisätilassa helposti.

Kaupunkijunissa on ilmastointi ja junissa on sähköiset infomonitorit. Junayksikön ovipielissä on ilmaverhot, jotka käynnistyvät kylmällä säällä. Ilmaverhot estävät kylmän ilman pääsyn eteistilaan, kun junan ovet ovat auki. Lisäksi junissa on Suomessa ainutlaatuinen lämmön talteenottojärjestelmä.

Sm5-junayksikkö on 75 metriä pitkä. Pisimmillään liikenteeseen tulee kolmen junayksikön junia.

Stadler Bussnang AG:n toimittamia Flirt-junia on käytössä maailmassa yli tuhat, pääosin eri puolilla Eurooppaa.. Junakalustoyhtiön junayksikkö 58 oli Stadlerin tuhannes toimittama Flirt-juna. Juna on modifioitu raideleveydeltä ja tekniikaltaan niin, että se soveltuu Suomen rataverkkoon ja vaativiin sääolosuhteisiin. Stadler on käyttänyt modifiointityössä apuna myös suomalaista asiantuntemusta suunnittelun alusta alkaen.