Kalusto
Junakalustoyhtiö on hankkinut pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen yhteensä 81 kaupunkijunaa eli Sm5-junaa.
Sm5-kaupunkijunat toimitti sveitsiläinen Stadler Bussnang AG. Stadlerin näille sähkömoottorijunille antama tuotemerkki on Flirt; se tulee sanoista Fast Light Innovative Regional Train.
Sm5-juna
Uudet kaupunkijunat parantavat merkittävästi pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkustusmukavuutta. Juna on matalalattiaisena helppopääsyinen myös lastenvaunujen, pyörätuolin tai polkupyörän kanssa liikkuville. Myös junan sisällä kulkeminen on helppoa, koska junissa ei ole väliovia eteistilojen ja matkustamon välillä. Vapaat istumapaikat löytyvät avarassa sisätilassa helposti.
Kaupunkijunissa on ilmastointi ja junissa on sähköiset infomonitorit. Junayksikön ovipielissä on ilmaverhot, jotka käynnistyvät kylmällä säällä. Ilmaverhot estävät kylmän ilman pääsyn eteistilaan, kun junan ovet ovat auki. Lisäksi junissa on Suomessa ainutlaatuinen lämmön talteenottojärjestelmä.
Sm5-junayksikkö on 75 metriä pitkä. Pisimmillään liikenteeseen tulee kolmen junayksikön junia.
Stadlerin toimittamia Flirt-junia on käytössä maailmassa yli tuhat, pääosin eri puolilla Eurooppaa. Junakalustoyhtiön junayksikkö 58 oli Stadlerin tuhannes toimittama Flirt-juna. Juna on modifioitu raideleveydeltä ja tekniikaltaan niin, että se soveltuu Suomen rataverkkoon ja vaativiin sääolosuhteisiin. Stadler on käyttänyt modifiointityössä apuna myös suomalaista asiantuntemusta suunnittelun alusta alkaen.
Kuvia
Tekniset tiedot
- valoisa, matkustajaystävällinen muunneltavissa oleva sisätila
- hyvä näkyvyys matkustamossa
- matalalattiaosuus > 70%
- matkustajainformaatiojärjestelmä
- avara monikäyttöosasto junan eteistilassa
- 6 sisääntulo-ovea kummallakin sivulla mahdollistavat nopean matkustajavaihdon
- ilmastoidut matkustajatilat ja ohjaamo
- alipaine-WC, myös liikuntarajoitteisille
- ergonomisesti muotoiltu ohjaamo
- komposiittirakenteinen ohjaamo
- automaattikytkin
- vaununkori kuumapuristetusta alumiiniprofiilista
- ilmajousitetut moottori- ja juoksutelit
- kaksinkertainen rinnakkainen ajomoottorikäyttö; 4 konvertteria, joissa vesijäähdytteiset IGBT-moduulit
- junan ohjaustekniikka sisältää juna- ja vaunuväylän sekä vikadiagnostiikan
- videovalvonta
- moniajomahdollisuus, enintään 3 junayksikköä
Junatiedot
Asiakas | Junakalusto Oy, Suomi |
---|---|
Käyttöalue | Pääkaupunkiseudun ja eteläisen Suomen junaliikenne |
Raideleveys | 1‘524 mm |
Nimitys | Sm 5 |
Syöttöjännite | 25 kV, 50 Hz |
Akselijärjestys | Bo' 2'2'2' Bo' |
Junien lukumäärä | 81 |
Käyttöönotto alkaen | 2009/2010 |
Istumapaikkoja | 232 |
Kääntöistuimia | 28 |
Seisomapaikkoja | (4 henk./m2) 323 (DIN 25008 mukaan) |
Lattiakorkeus | Matalalattia sisäänkäynnissä 600 mm Korkea lattia 1‘120 mm |
Sivuoven leveys | 1‘300 mm |
Korin puristuslujuus | 1‘500 kN |
Pituus kytkimien yli mitattuna | 75‘200 mm |
Junan leveys | 3‘200 mm |
Junan korkeus | 4‘400 mm |
Paino käyttökunnossa | 132 t |
Telin akseliväli | Moottoriteli 2‘700 mm Juoksuteli 2‘750 mm |
Vetopyörän halkaisija, uusi | 860 mm |
Juoksupyörän halkaisija, uusi | 800 mm |
Jatkuva teho pyörän kehällä | 2‘000 kW |
Maksimiteho pyörän kehällä | 2‘600 kW |
Liikkeellelähtövetovoima | 200 kN (47 km/h) |
Liikkeellelähtökiihtyvyys | 1.2 m/s2 |
Suurin linjanopeus | 160 km/h |