Kalusto

Junakalustoyhtiö on toimittanut pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen 2008 - 2014 41 uutta kaupunkijunaa eli Sm5-junaa. Uusia kaupunkijunia tarvitaan, koska liikennemäärät kasvavat ja nykyinen junakalusto vanhenee.

Vuosien 2016 ja 2017 aikana toimitetaan liikenteeseen optiotilauksella hankitut 40 Sm5-junaa. Tämän jälkeen Sm5-junien kokonaismäärä on 81 kappaletta.

Sm5-kaupunkijunat toimittaa sveitsiläinen Stadler Bussnang AG. Stadlerin näille sähkömoottorijunille antama tuotemerkki on Flirt; se tulee sanoista Fast Light Innovative Regional Train.

Sm5-juna

Uudet kaupunkijunat parantavat merkittävästi pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkustusmukavuutta. Juna on matalalattiaisena helppopääsyinen myös lastenvaunujen, pyörätuolin tai polkupyörän kanssa liikkuville. Myös junan sisällä kulkeminen on helppoa, koska junissa ei ole väliovia eteistilojen ja matkustamon välillä. Vapaat istumapaikat löytyvät avarassa sisätilassa helposti.

Kaupunkijunissa on ilmastointi ja junissa on sähköiset infomonitorit. Junayksikön ovipielissä on ilmaverhot, jotka käynnistyvät kylmällä säällä. Ilmaverhot estävät kylmän ilman pääsyn eteistilaan, kun junan ovet ovat auki. Lisäksi junissa on Suomessa ainutlaatuinen lämmön talteenottojärjestelmä.

Sm5-junayksikkö on 75 metriä pitkä. Pisimmillään liikenteeseen tulee kolmen junayksikön junia.

Stadlerin toimittamia Flirt-junia on käytössä maailmassa yli tuhat, pääosin eri puolilla Eurooppaa. Junakalustoyhtiön junayksikkö 58 oli Stadlerin tuhannes toimittama Flirt-juna. Juna on modifioitu raideleveydeltä ja tekniikaltaan niin, että se soveltuu Suomen rataverkkoon ja vaativiin sääolosuhteisiin. Stadler on käyttänyt modifiointityössä apuna myös suomalaista asiantuntemusta suunnittelun alusta alkaen.

Kuvia

Tekniset tiedot

  • valoisa, matkustajaystävällinen muunneltavissa oleva sisätila
  • hyvä näkyvyys matkustamossa
  • matalalattiaosuus > 70%
  • matkustajainformaatiojärjestelmä
  • avara monikäyttöosasto junan eteistilassa
  • 6 sisääntulo-ovea kummallakin sivulla mahdollistavat nopean matkustajavaihdon
  • ilmastoidut matkustajatilat ja ohjaamo
  • alipaine-WC, myös liikuntarajoitteisille
  • ergonomisesti muotoiltu ohjaamo
  • komposiittirakenteinen ohjaamo
  • automaattikytkin
  • vaununkori kuumapuristetusta alumiiniprofiilista
  • ilmajousitetut moottori- ja juoksutelit
  • kaksinkertainen rinnakkainen ajomoottorikäyttö; 4 konvertteria, joissa vesijäähdytteiset IGBT-moduulit
  • junan ohjaustekniikka sisältää juna- ja vaunuväylän sekä vikadiagnostiikan
  • videovalvonta
  • moniajomahdollisuus, enintään 3 junayksikköä

Junatiedot

Asiakas Junakalusto Oy, Suomi
Käyttöalue Pääkaupunkiseudun ja eteläisen Suomen junaliikenne
Raideleveys 1‘524 mm
Nimitys Sm 5
Syöttöjännite 25 kV, 50 Hz
Akselijärjestys Bo' 2'2'2' Bo'
Junien lukumäärä 32
Käyttöönotto alkaen 2009/2010
Istumapaikkoja 232
Kääntöistuimia 28
Seisomapaikkoja (4 henk./m2) 323 (DIN 25008 mukaan)
Lattiakorkeus Matalalattia sisäänkäynnissä 600 mm
Korkea lattia 1‘120 mm
Sivuoven leveys 1‘300 mm
Korin puristuslujuus 1‘500 kN
Pituus kytkimien yli mitattuna 75‘200 mm
Junan leveys 3‘200 mm
Junan korkeus 4‘400 mm
Paino käyttökunnossa 132 t
Telin akseliväli Moottoriteli 2‘700 mm
Juoksuteli 2‘750 mm
Vetopyörän halkaisija, uusi 860 mm
Juoksupyörän halkaisija, uusi 800 mm
Jatkuva teho pyörän kehällä 2‘000 kW
Maksimiteho pyörän kehällä 2‘600 kW
Liikkeellelähtövetovoima 200 kN (47 km/h)
Liikkeellelähtökiihtyvyys 1.2 m/s2
Suurin linjanopeus 160 km/h